Zalety i wady umowy B2B, a umowy o pracę

Umowa B2B jest jedną z coraz częściej stosowanych forma zatrudnienia. Oczywiście nie jest to niczym zaskakującym. Wystarczy bowiem wziąć pod uwagę to, że zatrudnienia pracownika na tradycyjną umowę o pracę niesie za sobą ogromne koszty, które musi ponieść przedsiębiorstwo. Wobec tego pracodawcy coraz częściej starają się poszukiwać nieco bardziej korzystnej możliwości nawiązania współpracy i właśnie w tym momencie z pomocą przychodzi umowa B2B. Jednak czy jest ona uznawana za umowę o pracę?

Umowa B2B – czym ona tak właściwie jest?

Wspomniane już zostało, że umowa B2B staje się coraz popularniejszą formą zatrudnienia. Niemniej jednak w dalszym ciągu nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, czym ona tak naprawdę jest. Otóż najprościej umowę B2B można określić jako współpracę nawiązywaną przez kontrahentów. Jednym z nich jesteśmy my – jako pracownicy, a drugim z kolei jest przedsiębiorstwo, które decyduje się nas zatrudnić. Warto jednak wiedzieć, że w tym wypadku konieczne jest posiadanie własnej działalność gospodarczej bowiem umowy B2B w momencie, kiedy sami nie prowadzimy swojej działalności. Nie można zawrzeć. Jednocześnie warto podkreślić, że umowa B2B daje nam – pracownikom, możliwość pracy u kilku zleceniodawców jednocześnie, chyba że zapisy w umowie będą traktować inaczej. Umowa b2b daje również pracownikom możliwość samodzielnego decydowania o warunkach i jednocześnie podmiotach współpracy.

Umowa B2B a umowa o pracę – jakie występują pomiędzy nimi różnice i podobieństwa? 

Decyzja o przejściu z umowy o pracę na umowę B2B niesie za sobą zarówno pewne korzyści jak i pewne utrudnienia. Przede wszystkim musimy zarejestrować własną działalność gospodarczą, jednocześnie dostajemy szansę na odliczanie od podatku wszystkich artykułów, które są nam niezbędne do pracy. Kolejną zaletą może być to, że tego typu forma zatrudnienia daje nam pełną niezależność dochodową, gdyż nie współpracujemy tylko z jednym podmiotem. W wykonywaniu wszystkich rozliczeń i odliczeń może nam pomóc biuro rachunkowe, dzięki któremu będziemy mieć pewność, że nie narazimy się na nieprzyjemności ze strony urzędu skarbowego. Samozatrudnienia na B2B daje jeszcze jedną, niezwykle ważną korzyść. Mianowicie możemy wymienić składki na znacznie niższe, czyli prowadzić tzw. mały ZUS przez pierwsze lata własnej działalności. Taka możliwość daje nam ogromne ulgi rozliczeniowe. Jednocześnie nie można pominąć tego, że umowa B2B ma również pewne wady, a także aspekty, w których to właśnie umowa o pracę wydaje się o wiele korzystniejszym rozwiązaniem. W tym wypadku warto wskazać przede wszystkim na sposób w jaki pracodawca rozlicza się w naszym imieniu z właściwym urzędem skarbowym i ZUS-em. W tej formie kontraktu, obowiązki te spadają na nas, czyli na osoby samozatrudnione. Co więcej, w przypadku umowy B2B popełnienie błędu w rozliczeniach i jakiekolwiek błędy wykonawcze, które ewentualnie mogą się nam przytrafić, będą egzekwowane z naszego własnego majątku. Tak właśnie prezentują się różnice pomiędzy umową b2b, a umową o pracę. Nie da się więc ukryć, że obie formy kontraktu mają zarówno swoje wady jak i swoje zalety.

B2B czy umowa o pracę- co lepiej wybrać?

Nie da się ukryć, że może przyjść w życiu taki moment, w którym staniemy przed niezwykle trudnym wyborem. Być może dostaniemy możliwość zatrudnienia na umowę B2B lub umowę o pracę. Wówczas na który rodzaj kontraktu powinniśmy postawić? Otóż nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Warto podkreślić, że umowa B2B jest o wiele korzystniejsza w przypadku osób, które już posiadają zarejestrowaną własną działalność gospodarczą. Wówczas nie muszą oni przechodzić przez cały proces rejestracyjny i dopełniać formalności, a mogą od razu rozpocząć pracę. Z kolei umowa B2B może być również świetnym rozwiązaniem dla osób, które już od dłuższego czasu myślały o założeniu własnej działalności gospodarczej i są zdecydowane co do tego, że chcą przejść na samozatrudnienie. Warto jednak pokreślić, że w niektórych przypadkach to właśnie umowa o pracę okaże się korzystniejsza. Jeśli wiec chcemy uniknąć zbędnych formalności i nie brać na siebie odpowiedzialności rozliczeniowej z ZUS-em i z urzędem skarbowym, to umowa B2B nie jest nam pisana. W końcowym rozrachunku warto jednak samodzielnie przeanalizować zarówno zalety jak i wady obu rozwiązań. Warto również się zastanowić, które rozwiązanie będzie dla nas korzystniejsze w naszej obecnej sytuacji. Kwestia wyboru odpowiedniego rodzaju kontraktu jest oczywiście sprawą całkowicie indywidualną. Nie musimy zawsze zgadzać się na propozycję kontaktu B2B w momencie, kiedy świetnie zdajemy sobie sprawę z tego, że dana propozycja nie przyniesie nam żadnych korzyści, a jednocześnie może być powodem naszych problemów i rozczarowań. Umowa b2b również traktowana jest jako umowa o pracę, jednak pomiędzy kontraktami występują pewne różnice. Warto więc dokładnie rozważyć wszystkie “za” jak i “przeciw”, a następnie podjąć odpowiednią decyzję.